Carian

Thursday, July 02, 2015

Zaman Yang Penuh Pancaroba

Untuk versi Bahasa Inggeris sila lawat ke sini.

"Semua yang kita dengar adalah pendapat , bukan fakta. Semua yang kita lihat adalah perspektif, bukan kebenaran." ~ Marcus Aurelius


Saya telah diperkenalkan kepada Marcus Aurelius sebenarnya dari filem Gladiator (lakonan Russell Crowe) kisah tentang Maharaja Rom, yang ketika melakukan apa yang kebanyakan maharaja ketika itu lakukan seperti berperang dan menawan Parthia, Marcomanni, Quadi dan Sarmatia antara lainnya, juga mempunyai masa untuk menulis 'Pengantaraan' beliau yang menurut wikipedia, yang dihormati sebagai satu monumen sastera kepada falsafah tentang perkhidmatan dan tanggungjawab, yang menerangkan bagaimana untuk mencari dan mengekalkan ketenangan di tengah-tengah konflik dengan mengikuti sifat semulajadi sebagai sumber panduan dan inspirasi.

Saya tidak akan menulis lebih lanjut mengenai beliau tetapi lebih lanjut mengenai tafsiran pepatah di atas. Hari ini, kita memang hidup dalam zaman yang berbahaya. Bukan bahaya yang berperang s(walaupun ada orang memang berperang di beberapa bahagian lain di bumi ini tetapi jika anda mampu untuk membaca blog ini, maka terdapat peluang yang tinggi yang anda bukan sedang berperang ), tetapi bahaya kerana mempunyai peluang untuk mendapatkan terlalu banyak maklumat dengan mudah di hujung jari kita. Bahaya kerana kita akan berfikir bahawa kita boleh mengetahui segala-galanya hanya kerana sesetengah orang di tempat lain mencatatkan sesuatu yang kita fikir kita mahu dan perlu tahu. Kita berfikir bahawa pengetahuan adalah lebih mudah untuk dicari kerana kita boleh mendapatkan semuanya dengan selesa di rumah (atau dari pejabat), selagi kita mempunyai komputer atau telefon atau mana-mana peranti yang kita boleh sambungkan ke internet.

Photo credit: Google Images
Kita tidak lagi perlu menyeberangi tujuh lautan atau mendaki tujuh bukit untuk mencari ilmu pengetahuan yang begitu mudah didapati. Ia datang walaupun tanpa kita mencari mereka, dari pelbagai media yang dikongsi oleh rakan-rakan dan kenalan kita. Kita boleh membaca apa yang telah ditulis sama ada semalam atau ribuan tahun dahulu tanpa bangun dari tempat tidur kita.

Dan di sinilah letaknya bahaya. Walaupun ia kelihatan mudah untuk mencari pengetahuan, kita tidak dapat menperolehi kebijaksanaan. Dalam kegampangan, kerana di zaman internet ini kita fikir kita akan tahu segala-galanya. Oleh kerana kita semua berfikir bahawa kita telah mengetahui segala-galanya dengan pengetahuan, kita tidak lagi terus mencari kebijaksanaan. Kita percaya semua yang dikatakan oleh seseorang hanya kerana kita tidak lagi merasa perlu untuk belajar tentang lain-lain pendapat atau pandangan yang mungkin bercanggah dengan apa yang kita mahu dengar. Hanya kerana beberapa laman berita mencatatkan sesuatu yang kita 'mahu' untuk membaca, kita tidak merasa perlu untuk mengesahkan berita itu yang lebih jauh. Hanya kerana beberapa maklumat dikongsi oleh kenalan kita tahu daripada Facebook atau Twitter, kita mudah mempercayai bahawa segala maklumat itu adalah benar.

Akhir sekali, seperti yang di catitkan Marcus Aurelius hampir 2000 tahun yang lalu, kita mudah percaya sesuatu yang fakta, sedangkan ia hanya pendapat dan lebih berbahaya untuk kita percaya semua yang kita lihat sebagai benar apabila ia hanyalah perspektif. Maka tidak hairanlah seorang Presiden Amerika, dari sebuah negara yang melahirkan internet telah memberi amaran kepada kita tentang bahaya yang kita akan alami.

Photo credit: Google Images
Oh ya, sebelum saya terlupa. Marcus Aurelius dalam filem Gladiator digambarkan sebagai maharaja Rom ideal yang bercadang untuk memberi kuasa kembali kepada Senat Rom dan Rom akan menjadi sebuah republik sekali lagi dan bukannya menjadi pemerintahan beraja sedangkan Marcus Aurelius sejarah sebenarnya menamakan anaknya Commodus sebagai waris untuk menggantikannya, daripada meneruskan cara yang digunakan sebelumnya yang telah menghasilkan 5 maharaja yang baik (sila google Five Good emperor untuk maklumat lanjut) sebelu ini. Mungkin saya akan menulis tentang itu beberapa kali pada masa akan datang.

Penafian: Semua imej adalah untuk tujuan ilustrasi sahaja dan penulis blog ini tidak menuntut apa-apa hak cipta untuk imej yang diterbitkan dan dia hanya menggunakan imej yang didapati umum di internet ( kecuali dinyatakan ) . Pengarang blog juga ingin menyatakan bahawa semua pendapatdipaparkan di blog ini adalah semata-mata dari beliau sendiri beliau dan tidak dibayar oleh mana-mana parti politik.

No comments:

Post a Comment