Carian

Thursday, July 09, 2015

Rom Dibakar Nero

Untul versi asal Bahasa Inggeris sila lawat di sini.

Mereka berkata bahawa Nero menyaksikan Rom dibakar dari istananya di Bukit Palatina sambil menyanyi dan bermain kecapi. Mereka juga berkata bahawa Nero sendiri yang mengarahkan orangnya untuk membakar bandar itu. Ada juga yang menyalahkan orang-orang Kristian yang dituduh telah  membakar Rom. Ada juga mereka yang berkata Nero tidak langsung berada di Rom ketika bencana itu berlaku.

Photo credit: Google Images
Sumber sejarah yang masih wijud kini mengenai Kebakaran Besar Rom pada tahun 64AD datang hanya daripada sumber sekunder melalui tulisan-tulisan Cassius Dio, Seutonius dan Tacitus. Malangnya sumber utama dari penulis kontemporari seperti Fabius Rusticus, Cluvius Rufus dan Pliny the Elder tidak lagi wujud pada masa kini.

Photo credit: Google Images
Oleh kerana hanya sumber-sumber sekunder terselamat dan mereka lebih cenderung untuk bercanggah antara satu sama lain, dan sumber asal itu sendiri juga telah dikatakan bercanggah dan diperbesar-besarkan. Ahli sejarah moden cenderung untuk bersetuju dengan versi Tacitus acara itu walaupun sebenarnya, kita mengetahui bahawa kejadian kebakaran itu benar-benar berlaku, kita mungkin tidak akan tahu bagaimana sebenarnya dan yang menyebabkan kejadian yang berlaku.

Photo credit: Google Images
Kita juga tahu bahawa semasa krisis banjir di Kelantan akhir tahun lepas, Perdana Menteri kita telah pergi jauh untuk bermain golf dengan Presiden Obama. Kita juga tahu bahawa apabila Sabah dilanda gempa bumi beberapa hari yang lalu, Perdana Menteri kita telah dilihat di Arab Saudi beberapa hari kemudiannya. Kedua-dua perkara yang kita ketahui dan ianya telah dilaporkan di pelbagai berita.

Photo credit: Google Images
Apa yang kita boleh tidak pernah tahu kecuali kita berada dalam golongan tertentu adalah sebab dan puncanya. Mungkin ia adalah kebetulan bahawa Perdana Menteri meninggalkan negara ini sejurus selepas peristiwak tentang Nothing 2Hide/Everything2Hide? Mungkin Menteri Perdana malangnya telah menempah dengan penerbangan AirAsia yang 'Tiada Ada Dasar Pembatalan' lalu dia tidak mampu untuk membatalkan penerbangannya apabila bencana melanda negara ini?

Photo credit: Google Images
Kita tidak tahu sebab-sebab dan yang malangnya, baik atau buruk hanyalah ianya meninggalkan pelbagai spekulasi. Apa yang kita hanya tahu bahawa pada masa masalah negara dan bencana, pemimpin yang kita sayangi tidak ada di sini untuk berkongsi kesedihan kita dan untuk melegakan kesakitan kita. Bagi saya, saya akan membiarkan pemain-pemain politik (dan penulis politik) menceritakan kita versi mereka perkara ini dan saya senantiasa terus membaca dan menulis apa yang saya tahu tentangnya.

Saya tahu bahawa tidak lama selepas Kebakaran Besar Rom, Nero telah dibunuh dan kerana dia adalah Maharaja yang terakhir dalam dinasti Julio - Claudian iaitu dinasti Maharaja yangpertama, takhta empayar Rom telah direbut oleh 4 jeneral yang berpengaruh pada masa itu (sila google Year of the Four Emperors) antara lewat tahun 68AD sehingga tahun69AD apabila jeneral Vespasian memperolehi kemenangan dan akhirnya menjadi Maharaja dan Rom akhirnya memperolehi keamanan untuk tempoh seratus tahun akan mendatang.

Penafian: Semua imej adalah untuk tujuan ilustrasi sahaja dan penulis blog ini tidak menuntut apa-apa hak cipta untuk imej yang diterbitkan dan dia hanya menggunakan imej yang didapati umum di internet ( kecuali dinyatakan ) . Pengarang blog juga ingin menyatakan bahawa semua pendapatdipaparkan di blog ini adalah semata-mata dari beliau sendiri beliau dan tidak dibayar oleh mana-mana parti politik.

No comments:

Post a Comment