Carian

Friday, July 10, 2015

Alea Iacta Est (Dadu Dilempar)

Untuk versi asal Bahasa Inggeris sila lawat di sini.

Apabila Caesar telah diarahkan oleh Senat untuk meletakkan jawatannya sebagai jeneral, yang boleh dikatakan tidak adil kerana dia berhak memegang jawatan itu sehingga tugasnya sebagai gabenor beliau tamat, atau diberi kata dua jikalau tidak mahu diisytiharkan sebagai musuh rakyat. Disebabkan cemburukan kejayaan Caesar di Gaul, beberapa ahli Senat menyangka bahawa ini memberikan kata putus sebegini boleh menamatkan cita-cita Caesar dan berharap bahawa dia secara senyap-senyap akan bersara dan akan dilupakan oleh rakyat kerana seorang bangsa Rum yang dikenali sebagai musuh rakyat dan republik itu adalah sama sebagai dipanggil pengkhianat dan darahnya dihalalkan dan dibolehkan dia menerima sebarang penganiayaan. Senat bagaimanapun salah anggapan kerana Caesar dihormati oleh tenteranya dan dikasihi rakyat Rom terutamanya golongan plebians (rakyat biasa), jika tidak golongan bangsawan.

Menghadapi pilihan sama ada secara senyap-senyap untuk beransur-ansur hilang daripada orang ramai atau menghadapi penganiayaan dari tuduhan palsu menjarah, kezaliman dan peperangan haram, Caesar telah melakukan apa yang tidak pernah difikirkan. Dengan tenteranya, maka beliau telah mengucapkan perkataan yang kini terkenal dan kemudiannya menyeberangi Sungai Rubicon lalu membawa tenteranya ke Itali dan selebihnya adalah sejarah.

Alea iacta est.

From https://najibrazak.com/faq-4/
Pada masa kini kita merasakan bahawa dadu telah dilempar dalam mengenai pertarungan di antara Tun Mahathir dan Perdana Menteri Najib dan berdasarkan pemerhatian saya yang jahil ini. Perdana Menteri kita kini telah melakukan kesilapan besar yang paling besar dengan mengisytiharkan bahawa Tun Mahathir adalah salah di sebalik 'krisis' itu. Satu kesilapan yang lebih besar daripada acara 'Tidak Hadir' yang berlaku minggu lepas. Sama seperti Pompey dan Senat telah salah perkiraan, begitu juga Perdana Menteri mungkin diberikan nasihat yang salah daripada penasihat-penasihatnya dibayar tinggi ialah Tun, sama seperti Caesar masih dihormati dan sesungguhnya dikasihi masih ramai rakyat di negara ini.

From https://najibrazak.com/faq-4/
Dakwaan bahawa Tun cuba mengelirukan dan mungkin cuba untuk mempengaruhi rakyat adalah salah sama sekali. Perdana Menteri mendapat nasihat yang salah dari penasihat yang masih bberfikir dalam terma 'Pemimpin' dan 'rakyat' dan bukan 'wakil' dan 'rakyat'. Para penasihat beliaumasih masih memberi nasihat berdasarkan mentaliti politik abad ke-20 di mana 'wakil rakyat' adalah diundi untuk menjadi pemimpin dan bukannya apa yang ia sepatutnya bermakna iaitu hanya wakil rakyat.
From https://najibrazak.com/faq-4/
Ia agak melucukan bahawa orang yang sangat yang memahami apa sebenarnya tugas 'wakil rakyat' kebetulan adalah bekas salah seorang wakil rakyat. Tun tidak menulis apa yang telah ditulis untuk mengelirukan atau menyesatkan rakyat. Apa yang beliau tulis adalah semata-mata apa yang 'rakyat' telah tanyakan. Ia adalah semudah itu. Apa yang kita perlukan adalah hanya jawapan. Jika kita bertanya soalan yang salah yang tiada jawapan maka sekurang-kurangnya tunjukkan kepada kami di mana salah kami daripada cuba untuk menutup satu-satunya suara di mana ramai rakyat dari pelbagai bangsa yang berbeza, agama dan fahaman politik boleh berkongsi tujuan yang sama.

From https://najibrazak.com/faq-4/
Kepada Perdana Menteri, saya ridak bertanya apa-apa selain daripada mahukan kebenaran. Saya tahu bahawa wang yang hilang tetapi sekurang-kurangnya tununjukkan kepada kami kemana wang itu pergi. Tunjukkan kepada kami di mana gambar-gambar janakuasa yang kononnya telah dibeli. Beritahu saya bagaimana janakuasa-janakuasa itu boleh membantu saya dan rakan-rakan lain rakyat Malaysia? Berapa banyak pekerjaan akan janakuasa-janakuasa tersebut dapat membantu menyediakan kepada kami? Bolehkan dipastikan bahawa selepas ini untuk membiarkan perniagaan yang akan dijalankan oleh ahli perniagaan dan bukan ahli-ahli politik seperti politik dikendalikan oleh ahli-ahli politik dan bukan ahli perniagaan? Masih bolehkan mencipta buat pertama kalinya dalam sejarah kita dengan menjadi Perdana Menteri pertama untuk benar-benar menjadi ketua bagi wakil-wakil rakyat. Jika tidak, boleh Datuk Seri berundur dan meletakkan jawatan dengan bermaruah supaya orang yang lebih mampu boleh menggantikan Datuk Seri?

From https://najibrazak.com/faq-4/

* Untuk Tun Mahathir, tidak hentikan usaha Tun, dan teruslah teliti menggilap apa yang anda sudah di ada, dan - akan terus mewakili saya, untuk menjadi suara saya, bertanyakan soalan-soalan saya selagi Tun mampu kerana komposisi Tun, walaupun saya sentiasa mengharapkan jangkaan tertinggi, masih belum melewatiharapan saya, dan telah menjadi pegangan ke atas saya, atau dengan kata-kata lain telah jadi menghidupkan imaginasi saya.

Photo credit: Google Images
Saya doakan Tun sentiasa sihat dengan hayat yang panjang. Tun tidak akan menyeberangi Sungai Rubicon bersendirian.

Di atas adalah olahan (dan terjemahan) saya daripada surat Cicero untuk  L. Lucius untuk menyesuaikan dengan tempat kejadian semasa.

Penafian: Semua imej adalah untuk tujuan ilustrasi sahaja dan penulis blog ini tidak menuntut apa-apa hak cipta untuk imej yang diterbitkan dan dia hanya menggunakan imej yang didapati umum di internet ( kecuali dinyatakan ) . Pengarang blog juga ingin menyatakan bahawa semua pendapatdipaparkan di blog ini adalah semata-mata dari beliau sendiri beliau dan tidak dibayar oleh mana-mana parti politik.

No comments:

Post a Comment