Carian

Friday, July 03, 2015

Dasar Pandang Ke Timur

Untuk versi Bahasa Inggeri sila lawat di sini.

Nakanu nara, koroshite shimae, hototogisu 
(Jika burung tidak menyanyi, bunuhlah ia.)
Nakanu nara, nakasete miyou, hototogisu 
(Jika burung tidak menyanyi, pujuklah ia.)
Nakanu nara, naku made matou, hototogisu 
(Jika burung tidak menyanyi , tunggulah sehingga ia menyanyi.)


Senry (sejenis puisi pendek Jepun) seperti yang digambarkan di atas adalah watak-watak penting yang telah menyumbang kepada penyatuan Jepun selepas zaman Sengoku Jidai atau perang saudara di Jepun di mana baris pertama adalah ditujukan kepada Oda Nobunaga, yang kedua kepada Toyotomi Hideyoshi dan terakhir kepada Tokugawa Ieyasu yang kemudiannya telah membentuk Shogunate (sistem pemerintahan tentera) yang berlangsung selama beberapa abad sehinggalah ke zaman pemodenan Jepun.

Puisi tersebut yang menggambarkan watak-watak dan sifat-sifat mereka di mana Oda dikenali kerana keganasan dalam baris pertama, Yoyotomi untuk kepintaran beliau dalam baris kedua dan akhirnya Tokugawa untuk ketekunan dan kesabarannya dalam baris terakhir.

Photo credit: Google Images
Tempoh Sengoku berlaku dari tahun 1467 sehingga tahun 1603 sebelum Jepun akhirnya disatukan kembali selepas pemerintahan Shogun Ashikaga sebelumnya kehilangan kuasa dan kawalan ke atas Jepun dan panglima perang muncul di seluruh kepulauan Jepun menggunakan perang dan diplomasi untuk menjadi Shogun seterusnya (yang bermakna pemimpin tentera tertinggi) . Walaupun Maharaja adalah kuasa tertinggi mengikut teori, ia pada dasarnya hanya berkuasa isu-isu yang berkaitan dengan adat dan upacara manakala kuasa duniawi adalah di tangan Shogun dan komander tentera yang lain (seperti biasa kita dengar?).

Photo credit: Google Images


Siri peperangan ini pada dasarnya berlansung selama lebih dari satu setengah abad sebelum Jepun akhirnya disatukan oleh ketiga-tiga watak di atas.

Perkara yang menarik untuk diperhatikan adalah bahawa Oda adalah seorang jeneral kejam dan dia mungkin akan berjaya mampu untuk menyatukan seluruh Jepun jika beliau tidak dibunuh oleh salah seorang sahabat karibnya melalui pengkhianatan. Saya juga tertarik apabila mengetahui bahawa sahabatnya sebenarnya dipujuk oleh sahabat lain beliau, orang yang akhirnya berjaya melakukan perbuatan khianat. Jadi, pendek kata, Oda telah dibunuh oleh rakannya yang atas hasutan dari Hideyoshi, mencari peluang untuk membunuh Oda atas beberapa sebab-sebab yang terdiri.

(Adakah anda fikir ini kedengaran seperti sama pada masa sekarang?).

Photo credit: Google Images
Hideyoshi melalui diplomasi (dan beberapa kata ugutan juga) berjaya membuat semua panglima perang lain berdamai dengan beliau dan menyokong beliau untuk serangan ke atas Korea. Walaupun dia boleh menjadi komander tentera yang besar pada masa itu, beliau tidak layak untuk menjadi Shogun kerana dia berasal dari keturunan biasa dan bukan berketurunan keturunan samurai.

Akhirnya, selepas dia meninggal dunia dan mencalonkan warisnya untuk menggantinya, kuasa akhirnya jatuh ke atas salah satu penjaga waris itu. Tokugawa dipercayai telah merancang cita-cita untuk menjadi Shogun dan bukannya dengan mengambil alih kuasa dengan kekerasan tetapi menunggu sehingga masa yang sesuai. Beliau memulakan satu senario di mana perang saudara telah dipaksakan ke atasnya bermula dengan kempen Sekigaharadan berakhir dengan Pengepungan Kota Osaka di mana semua penentangnya yang dihapuskan atau terpaksa tunduk kepada kuasa tunggal beliau.

Dengan berakhirnya tempoh perang saudara, dia kini boleh membuat petisyen kepada Maharaja untuk mengurniakannya dan keturunannya sebagai Shogun yang kemudiannya telah memerintah Jepun sehingga tahun 1868.

Apabila Tun Mahathir mengumumkan 'Dasar Pandang ke Timur' pada tahun 1982 saya terlalu muda untuk mengingati apa itu semua kira-kira jadi mungkin saya melihat dari sudut yang berbeza dan minat saya di Jepun bukan dari segi ekonomi tetapi lebih tepat mengenai sejarah. Saya melihat seperti sejarah berulang apabila Mahathir bersara dan digantikan pertama oleh Oda Nobunaga (saya maksudkan Tun Abdullah) dan kemudian oleh Toyotomi Hideyoshi (Perdana Menteri sekarang Najib Razak).

Photo credit: Google Images
Saya tertanya-tanya siapakah yang akan menjadi Tokugawa Ieyasu ? Yang mempunyai ketabahan dan kesabaran untuk menunggu. Pertaruhan paling mudah ialah Tan Sri Muhyiddin yang sudah tentu akan menjadi pengganti semulajadi sejak dia semasa Timbalan Perdana Menteri tetapi kemudian Tun Mahathir sendiri telah dibantu oleh 4 timbalan berbeza jadi tidak ada jaminan bahawa Muhyiddin akan terus selamat.

Ada juga tinggi kemungkinan bahawa BN akan gagal untuk memenangi pilihan raya umum akan datang. Jika itu berlaku maka saya akan menceritakan tentang hari-hari terakhir Shogunate .

Sehingga itu, kita biarkanlan burung terus bernyanyi.

Penafian: Semua imej adalah untuk tujuan ilustrasi sahaja dan penulis blog ini tidak menuntut apa-apa hak cipta untuk imej yang diterbitkan dan dia hanya menggunakan imej yang didapati umum di internet ( kecuali dinyatakan ) . Pengarang blog juga ingin menyatakan bahawa semua pendapatdipaparkan di blog ini adalah semata-mata dari beliau sendiri beliau dan tidak dibayar oleh mana-mana parti politik.

No comments:

Post a Comment