Carian

Monday, July 13, 2015

Apabila Di Rom

Untul versi asal Bahasa Inggeris sila lawat di sini.

Tidak, ini bukan tentang lawatan saya ke Rom. Malah, saya tidak pernah pun pergi ke Rome walaupun saya telah berkali-kali mengalahkan dan membunuh askar Rom dengan tentera-tentera Carthage dan juga menjarah dan membakar tanah-tanah di bandar itu dengan gerombolan tentera Hun saya dalam permainan Total War. Sebenarnya artikel ini adalah tentang frasa yang ramai di antara kita pernah membaca atau mendengar iaitu "Apabila di Rom, lakukan sebagai orang-orang Rom buat" atau "Apabila di Rom, bertindak sebagai orang Rom". Ianya pertama kali dikatakan (atau ditulis) dengan bahasa Latin zaman pertengahan iaitu "Si Fueris Rōmae , Romano vīvitō lebih; ​​Si Fueris alibi, Vīvitō Sicut Ibi"(jika anda perlu berada di Rome, hidup mengikut cara yang Roman; jika anda perlu berada di tempat lain, hidup seperti yang mereka lakukan di sana); oleh St. Ambrose.

Bahkan ada pepatah Melayu yang berbunyi "Masuk Kandang kambing mengembek, Masuk Kandang Kerbau menguak" yang dikatakan menasihati kita sama seperti dengan pepatah Latin atas. Walaupun mungkin ada pelbagai makna dan tempat yang boleh kita gunakan peribahasa di atas, saya akan menulis secara khusus mengenai cara berpakaian.

Photo credit: Google Images
Sesungguhnya kita telah biasa mendengar mengenai kejadian isu kain sarung di salah satu pejabat kerajaan beberapa hari yang lalu dan seperti banyak perkara lain yang berlaku di negara ini, bagi saya ia adalah satu isu kecil yang telah digembar-gemburkan setiap kali mana-mana ahli politik membuka mulut mereka. Dari pada ianya hanya isu mengenai mematuhi peraturan pakaian, ia telah menjadi satu isu politik dan juga isu agama, dengan tuduhan seperti kerajaan akan men'Taliban'kan negara ini, definisi peribadi tentang apa yang harus dan apa yang tidak harus untuk dipakai kepada minoriti akan kehilangan hak-hak mereka dan sebagainya. Anda boleh membaca pelbagai jenis pendapat melalui banyak blog, laman berita, forum dan laman Facebook berkaitan insiden ini.

Photo credit: Suzanne G L Tan Facebook Page
Terdapat beberapa orang yang memberikan pendapat mereka tentang apa yang baik dan apa yang tidak kerana mengatakan bahawa kerana jika mereka mengikuti kod etika berpakaian ke pejabat mereka sendiri, maka mereka rasa mereka rasanya ianya boleh digina-pakai di tempat lain juga. Renungkanlah, hanya kerana anda boleh memakai sesuatu untuk sesuatu tempat, ia tidak bermakna bahawa anda boleh memakai perkara yang sama di setiap tempat. Kod pakaian yang kerana sebab-sebab tertentu dan ianya berbeza dari tempat ke tempat. Bukan sahaja kerajaan dan pejabat awam tetapi ada juga cara berpakaian kepada pihak yang dijemput secara peribadi di mana seseorang itu perlu mengikutinya jika seseorang ingin mengambil bahagian.

Photo credit: Google Images
Saya merasa pelik mendengar bahawa pejabat kerajaan tersebut terpaksa mengeluarkan permohonan maaf kep-ada seseorang yang datang ke tempat mereka dan tidak mematuhi etika berpakaian. Saya tidak membaca tentang permohonan maaf dan tertanya-tanya adakah mereka meminta maaf kerana mereka tidak menjadikan wanita itu pergi dan datang semula apabila dia berpakaian mengikut peraturan atau sebaliknya, mereka menyediakan satu penyelesaian yang mana telah dapat menjimatkan masa setiap pihak?

Ya, ada kalanya beberapa peraturan yang mungkin tidak lagi relevan tetapi selagi ianya menjadi amalan maka tidak patutkah kita menurutinya? Ya, undang-undang dibuat untuk dilanggar (mengikut pepatah Inggeris), tetapi kita bukan bangsa Inggeris. Sekali lagi bukan isu yang kecil telah menjadi isu nasional dan agama terutamanya apabila setiap ahli politik berlumba-lumba menunjukkan muka mereka di dada akhbar dan berkata tentang semua jenis perkara.

Photo credit: FreeMalaysiaToday
Walau bagaimanapun, jika ianyayang datang dari orang lain yang saya mungkin boleh mengatakan bahawa ini adalah aksi politik semata tetapi dari ahli politik yang tertentu bagaimanapun, nampaknya ada semacam agenda yang bukan semata-mata politik. Saya lebih suka tidak membuat sebarang spekulasi tetapi ahli politik tertentu ini seolah-olah tidak pernah gagal mengulas hampir mana-mana isu-isu yang mungkin (atau mungkin tidak) yang berkaitan dengan Islam. Sama ada itu satu kebetulan atau sama ada itulah sifat beliau atau sama ada itulah yang pengundi beliau dijangka beliau berkata, dari isu-isu seperti azan dan Octoberfest, tanggapan saya ialah dia yang dia cuba untuk membuat orang Islam berasa malu dengan diri mereka sendiri.

Ini juga boleh dilihat dari serangan peribadinya kepada salah satu daripada pengasas Multiracial Reverted Muslims yang berkaitan dengan artikel yang disiarkan di FreeMalaysiaToday di mana dia dengan pantas cuba untuk memberi gambaran bahawa arahan ini berkaitan dengan Islam dan mungkin akan melanggar moral dan mungkin sensitiviti agamanya sendiri. Nasib baik saya tidak tinggal di bawah kawasan beliau jadi saya tidak akan mempedulikannya banyak selagi niat beliau hanyalah kepada politik.

Photo credit: MRM Facebook Page
Saya rasa saya perlu berhenti bercakap tentang perkara ini lagi kerana politik murahan tidak termasuk dalam senarai minat saya dan saya lebih suka kembali untuk membaca tentang Rom. Siapa tahu, mungkin suatu hari nanti saya mampu untuk membawa isteri saya untuk lawatan ke Roma Aeterna bandar yang kekal abadi, Caput Mundi , Ibukota Dunia, duduk di hadapan Dewan Teater Flavian sambil menghirup Lavazza Crema e Gusto !

Ada siapa sudi menaja ?


Penafian: Semua imej adalah untuk tujuan ilustrasi sahaja dan penulis blog ini tidak menuntut apa-apa hak cipta untuk imej yang diterbitkan dan dia hanya menggunakan imej yang didapati umum di internet ( kecuali dinyatakan ) . Pengarang blog juga ingin menyatakan bahawa semua pendapatdipaparkan di blog ini adalah semata-mata dari beliau sendiri beliau dan tidak dibayar oleh mana-mana parti politik.

No comments:

Post a Comment