Carian

Tuesday, July 14, 2015

Magna Carta

Untuk versi asal Bahasa Inggeris sila ke sini.

Terdapat dua peristiwa yang didokumentasikan sebagai Pemberontakan Bangsawan (atau juga dikenali sebagai Perang Baron) dalam sejarah Inggeris abad pertengahan. Yang pertama adalah pada tahun 1215-1217 (juga digambarkan dalam filem Robin Hood yang dibintangi Russell Crowe) dan satu lagi pada tahun 1264-1267. Antara kesan penting akibat peristiwa-peristiwa ini adalah perubahan secara beransur-ansur daripada sistem beraja mutlak yang telah digunakan untuk sejak beberapa lama kepada sistem Raja Berperlembagaan yang sejak itu telah digunakan di banyak negara termasuk kita sendiri. Peristiwa-peristiwa ini juga telah memperkenalkan satu set dokumen yang dikenali sebagai Magna Carta yang menjadi asas kepada kebebasan individu daripada tindakan pihak berkuasa dengan sewenang-wenangnya sebagai satu simbol penting melambangkan kebebasan.

Dalam sejarah negara moden kita, pindaan perlembagaan pada tahun 1993 melibatkan had kekebalan undang-undang diraja. Ia telah melihat sebagai satu kemenangan bagi rakyat jelata selepas beberapa insiden yang melibatkan beberapa keluarga diraja dan rakyat biasa yang dijadikan berita dan dikhuatirkan akan menyebabkan sokongan rakyat terhadap raja-raja berkurangan. Ia tidak dilihat oleh majoriti rakyat pada masa itu seperti hanya pergaduhan di antara kerabat diraja dan golongan bangsawan (iaitu kerajaan memerintah) tetapi sokongan daripada golongan bangsawan untuk sebahagian besar daripada orang-orang kebanyakkan yang kian tidak percaya kepada kerabat diraja.

Photo Credit: FreeMalaysiaToday

Terdapat beberapa pertikaian lain antara kerabat diraja dan golongan pemerintah semenjak itu tetapi peristiwa yang berlaku beberapa hari yang lalu yang seolah-olah untuk menukar corak di mana rakyat jelata telah dilihat seolah-olah menyokong kerabat diraja kali ini, dan bukannya golongan bangsawan (pemerintah).

Semuanya bermula selepas peristiwa 'No Show' oleh Perdana Menteri di mana salah satu daripada soalan daripada seorang kerabat diraja ialah apa yang rakyat biasa telah bertanyakan kepada Perdana Menteri, pada dasarnya "Apa yang telah disembunyikan? '

Terdapat banyak soalan tanoa ada jawapan yang diberikan walaupun soalan-soalan yang datang dari salah satu daripada rakyat biasa yang paling dihormati di negara ini, orang yang pernah 'berada di tempat itu' dan tidak pernah setakat yang saya masih ingat, melarikan diri daripada menjawab apa-apa soalan tanpa perlu menggunakan skrip yang ditulis semasa beliau sebagai Perdana Menteri.

Photo Credit: FreeMalaysiaToday

Jelas sekali, daripada hadir ke majlis tersebut yang sepatutnya menjadi platform untuk menjawab, jika tidak semua tapi sekurang-kurangnya beberapa soalan, seperti yang dijangkakan beliau telah tidak hadir. Memetik tentang isu keselamatan (yang saya merasa pelik kerana tempat itu sendiri adalah apa yang boleh dikatakan sebagai ibu pejabat parti pemerintah itu sendiri) dan seperti yang kita tahu Perdana Menteri kemudiannya telah meninggalkan negara ini walaupun ketika bencana sedang melanda Malaysia Timur.

Lebih hairan lagi adalah bahawa Perdana Menteri ketika itu menyerahkan kepada menteri bawahannya untuk menjawab soalan-soalan dan satu di antara mereka bahkan berani mempersoalkan balik para penyoal. Kemudian kita mendengar kata-kata yang 'kerabat diraja tidak harus campur dalam hal politik' dan sebagainya tetapi pada saya ialah semasa walaupun ianya adalah benar, ia telah digunakan keatas kerabat diraja tersebut atas sebab-sebab yang salah dan sudah tentu tidak kena pada tempatnya.

Photo Credit: JST Facebook Page

Ya, kerabat diraja seharusnya dalam arena politik tidak menunjukkan keutamaan yang pihak terutama semasa pilihan raya sehingga dapat mempengaruhi rakyat biasa supaya mereka akan memilih siapa yang menjadi bangsawan moden (wakil rakyat dan menteri) mereka. Walau bagaimanapun, peristiwa baru-baru ini bukan mengenai politik sama sekali. Peristiwa ini adalah berkenaan soalan daripada rakyat jelata tanpa mengira sokongan politik mereka, termasuk daripada parti kerajaan pemerintah sendiri. Ia tidak ada apa-apa kaitan dengan politik. Semuanya ada kaitan dengan bagaimana kerajaan mentadbir negara ini yang akan memberi kesan kepada rakyat jelata terutamanya, walaupun mungkin tidak kepada kerabat diraja dan para 'bangsawan'sendiri. Kerana walaupun soalan daripada rakyat yang paling dihormati itupun telah menolak, maka apa yang kita boleh harapkan apabila soalan-soalan itu yang datang dari rakyat biasa yang lain?

Ini boleh menjadi pencetus kepada apa yang golongan 'bangsawan' tidak dapat membayangkan, di mana rakyat jelata berpihak pada kaum kerabat diraja terhadap mereka. Bolehkah ini juga mencetuskan kisah Magna Carta kita sendiri untuk ditulis di mana kita boleh mempunyai sebuah kerajaan yang benar-benar telus dalam semua perkara yang mungkin terutamanya yang melibatkan wang yang datang dari cukai yang kita telah dibayar selama mereka tidak melibatkan keselamatan negara. Kita mahu tahu apa yang wang itu akan digunakan sebelum ia digunakan dan tidak hanya tahu mengenainya selepas ianya telah hilang.

Photo Credit: Google Images
Namum, kita mungkin tidak akan dapat mengetahuinya.

Penafian: Semua imej adalah untuk tujuan ilustrasi sahaja dan penulis blog ini tidak menuntut apa-apa hak cipta untuk imej yang diterbitkan dan dia hanya menggunakan imej yang didapati umum di internet ( kecuali dinyatakan ) . Pengarang blog juga ingin menyatakan bahawa semua pendapatdipaparkan di blog ini adalah semata-mata dari beliau sendiri beliau dan tidak dibayar oleh mana-mana parti politik.

No comments:

Post a Comment