Carian

Friday, June 26, 2015

Pidato Terhadap Mark Antony

Untuk versi Bahasa Inggeris sila ke sini.

"Pertimbangkan, saya mohon kepada anda, Marcus Antonius, pertimbangkan tentang republik pada masa kini atau masa lain: . . Fikirkan tentang keluarga di mana anda dilahirkan, bukan dengan siapa anda tinggal kini. Berdamailah dengan republik, namun tentukanlan sendiri pada tingkah laku anda. Adapun saya, sendiri mengaku yang saya telah mempertahankan republik ini pada masa muda, saya tidak akan meninggalkannya sekarang. Saya telah menempuhi pemberontakan Catiline; Saya tidak akan takut kepada kamu. Tidak, saya akan lebih gembira mendedahkan diri saya sendiri, jika kebebasan ini boleh diperolehi dengan kematian saya". ~ Marcus Tullius Cicero (106 B.C.–43 B.C.)

Photo credit: Google Images
Nah ... Itu bukan gambar Marcus Tullius Cicero, yang menurut wikipedia adalah ahli falsafah Rumawi,ahli politik, peguam, pemidato, ahli teori politik, konsul dan penulis perlembagaan yang datang dari keluarga pertengahan yang kaya, dan secara meluas dianggap sebagai salah satu pemidato Rumawi teragung dan ahli gaya prosa.

Di atas adalah gambar Tun Mahathir Mohammad yang, sekali lagi menurut wikipedia adalah Perdana Menteri keempat Malaysia dan telah memegang jawatan itu selama 22 tahun (1981-2003), menjadikan beliau paling lama berkhidmat Perdana Menteri Malaysia yang kerjaya politiknya menjangkau hampir 40 tahun.

Jadi apakah kaitan Cicero dengan Mahathir? Kedua-dua mereka negarawan dihormati dan pemidato hebat pada zaman mereka dan kedua-duanya memegang jawatan politik tertinggi negara mereka dan lebih penting tidak pernah berhenti untuk mengkritik mereka yang memegang jawatan itu selepas mereka. Saya tidak akan menulis lebih lanjut mengenai Cicero kerana sesiapa sahaja yang berminat dengan dia hanya boleh 'google' semua maklumat mengenai beliau dan saya memberi jaminan yang ianya cukup menarik (kepada saya) kerana dia telah hidup dalam hari-hari terakhir republik Romawi, menyaksikan dan menyertai perang saudara sehingga dia akhirnya telah diperintahkan supaya dibunuh oleh Marcus Antonius, kepada siapa pidato terakhirnya telah ditujukan.

Walaupun orang-orang Rumawi telah terlibat dalam perang saudara berdarah ketika itu antara 'Triumvirs' dan 'Liberators, rakyat Malaysia hari ini juga terlibat dalam perang saudara tanpa pertumpahan darah, dibahagikan oleh garisan politik, jika tidak dengan parti-parti politik. Bagi seseorang yang berfikiran bebas dan neutral seperti saya, perkara yang paling menarik berlaku adalah sekitar serangan oleh Mahathir terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Serangan serangan ini boleh didapati di blog Mahathir: http://chedet.cc/

Photo credit: Google Images
Serangan kebanyakannya berkaitan dengan isu 1MDB yang mungkin (atau mungkin tidak - hanya masa yang akan menentukan) kejatuhan bukan sahaja Najib, tetapi juga akan menghancurkan parti pemerintah yang telah memerintah negara ini sejak merdeka. Perkara yang paling menarik ialah Mahathir telah menerima sokongan bukan hanya daripada penyokong pembangkang (untuk alasan yang jelas) tetapi juga dari orang-orang yang menganggap diri mereka penyokong kerajaan. Walaupun ramai orang membencinya kerana dia dianggap sebagai seorang nasionalis Melayu ultra, sokongan yang diterimanya dari pelbagai segmen rakyat Malaysia, adalah tanpa mengira kaum terutama mereka yang membesar semasa pemerintahannya.

Ia akan menjadi menarik untuk melihat bagaimana serangan ini akan berjalan seperti seruan utama dari Mahathir adalah bahawa bagi Najib untuk meletak jawatan. Sama seperti Cicero, Mahathir kini sudah tua selepas berkhidmat negara ini walaupun begitu, jika anda membaca lebih lanjut mengenai Cicero dan Triumvirate anda akan mendapati bahawa Cicero telah diarahkan untuk dibunuh dalam akibat pidatonya itu.

Saya akan akhiri hari ini dengan beberapa penyusunan semula ucapan Cicero ini.

"Pertimbangkan, saya mohon kepada anda, Najib Razaks, pertimbangkan tentang negara pada masa kini atau masa lain: . . Fikirkan bukan tentang keluarga di mana anda dilahirkan, tapi dengan siapa anda tinggal kini. Berdamailah dengan rakyat, namun tentukanlan sendiri pada tingkah laku anda. Adapun saya, sendiri mengaku yang saya telah mempertahankan negara ini pada masa muda, saya tidak akan meninggalkannya sekarang. Saya telah menempuhi pemberontakan Anwar*; Saya tidak akan takut kepada kamu. Tidak, saya akan lebih gembira mendedahkan diri saya sendiri, jika kebebasan ini boleh diperolehi dengan kematian saya" ~ Tun Mahathir Mohammad.

Notes :

* Anwar Ibrahim
Teks penuh terjemahan Pidato Cicero Terhadap Mark Antony dalam Bahasa Inggeris boleh didapati di:
http://www.bartleby.com/268/2/14.html
http://www.bartleby.com/268/2/15.html

Penafian: Semua imej adalah untuk tujuan ilustrasi sahaja dan penulis blog ini tidak menuntut apa-apa hak cipta untuk imej yang diterbitkan dan dia hanya menggunakan imej yang didapati umum di internet ( kecuali dinyatakan ) . Pengarang blog juga ingin menyatakan bahawa semua pendapatdipaparkan di blog ini adalah semata-mata dari beliau sendiri beliau dan tidak dibayar oleh mana-mana parti politik.

No comments:

Post a Comment