Carian

Monday, June 29, 2015

Orang Gasar Akan Tiba !

Untuk versi Bahasa Inggeris sila ke sini.


“Ketahui bagaimana untuk melawat masa lalu dan membawa cerita semalam ke dalam hidup kita hari ini” ~ Gillian Hovell.

Photo credit: Google Images
Penghujung Zaman Kalsikal Kuno, Zaman Kegelapan, Permulaan Zaman Pertengahan, Tempoh Penghijrahan dan banyak nama-nama lain yang diberikan oleh kedua-dua ahli sejarah dan bukan sejarah adalah tempoh yang menyaksikan peristiwa yang akhirnya membawa kepada keruntuhan dan kejatuhan sebuah entiti politik yang dikenali sebagai Empayar Rom Barat yang menjadi wilayah Empayar Rom ditadbir di barat mahkamah bermula di Mediolanum (bandaraya Milan kini) dan kemudian Ravenna, manakala kota Rom sendiri mengekalkan di ibukota rohani bagiseluruh empayar.

Siri serangan oleh puak-puak gasar dari utara dan timur bukan satunya penyebab keruntuhan Rom tetapi ia juga dibantu oleh ketidakstabilan dan pergantungan kepada foederatis (tentera bukan dari bangsa Roman) untuk menjaga sempadan manakala tentera terkenal daripada dari zaman Kaisar dan Principate awal tidak lagi menjadi tulang belakang pada struktur ketenteraan. Tentera berkhidmat kepada diri mereka sendiri, bukannya bersumpah kesetiaan kepada Rom, dipindahkan kesetiaan mereka kepada jeneral yang membayar mereka lebih tinggi, mengulangii sejarah beberapa abad sebelum ini yang telah meruhtuhkan republik Rom.

Jelas terdapat banyak teori mengenai sebab mengapa kumpulan besar orang (kita tidak bercakap tentang hanya beberapa keluarga, tetapi keseluruhan puak-puak) berhijrah, termasuk perubahan iklim, mencari tanah yang lebih baik, berlari dari penceroboh lain dan pelbagai sebab, tetapi sama ada sebab-sebab yang politik atau ekonomi, kedua-dua mereka ke arah matlamat yang sama, iaitu untuk terus hidup. Bangsa Angle dan Saxon, antara lain berhijrah dan menyerang Roman Britain, menghalau jauh kedua-dua orang-orang Rom dan orang Celtic yang berasal dari sini dan akhirnya menjadi orang Inggeris meninggalkan tanah asli di Germania dari orang yang lebih ganas dari sebelah timur. Kaum Frank bergerak ke arah yang sekarang tengah Eropah Barat manakala bangsa Lombard berpindah ke arah selatan ke Itali dan akhirnya menggantikan orang-orang Rom dan rakyat asal Itali selepas kejatuhan Rom. Orang-orang gasar yang menghadapi kematian dan kemusnahan itu hanya melakukan apa yang mereka tahu pada masa itu, iaitu untuk berpindah ke tempat lain dan menyebabkan kematian dan hampir penghapusan orang-orang asli telah tinggal di sana dan malangnya bagi mereka tidak ada tempat lain untuk pergi kecuali lautan Atlantik.

"Apa yang saya suka tentang cerita-cerita Migrasi Agung adalah bahawa ini bukan sejarah purba ; ini juga sejarah masakini. Kebanyakan orang-orang boleh mencari seseorang dalam keluarga mereka sendiri yang pernah mengalami penghijrahan dari beberapa jenis, mengetahui rasa terhina, rindu dan ketabahan.." ~ Isabel Wilkerson 

Photo credit: Google Images
Lebih dekat dengan negara kita di zaman moden ini kita membaca dan melihat berita mengenai satu peristiwa migrasi yang baru, yang merupakan orang Rohingya yang sedang melarikan diri dari Myanmar dan juga dari Bangladesh. Saya tidak akan masuk ke dalam segala butiran sama ada satu sebab atau mungkin ada sebab-sebab tertentu yang bergantung pada satu sudut pandangan tetapi hanya seperti pada masa purba dimana orang telah berhijrah untuk mencari kehidupan yang lebih baik sama ada disebabkan menghadapi penganiayaan atau atas sebab-sebab ekonomi. Walaupun jenis ini acara bukan sesuatu yang baru kerana Malaysia telah menyaksikan kedatangan orang bot dari Vietnam dan Kemboja pada masa lalu, peristiwa-peristiwa baru malangnya membawa beberapa sisi hodoh rakyat dan kita dapat melihat banyak komen dari internet mengenai bagaimana kerajaan tidak sepatutnya menerima orang-orang ini dengan soalan mengenai 'siapa yang akan memberi mereka makan?', 'kita tidak perlu lagi banyak jenayah daripada orang-orang ini', 'ini akan IC projek baru' dan sebagainya, malah mereka yang berani menjerit bahawa orang-orang ini harus hanya dibiarkan mati di laut.

Ada juga hujah-hujah yang waras bahawa manusia perlu melupakan apa-apa sebab politik, walaupun emosi atau ekonomi dalam menggesa mereka yang berkuasa untuk membantu orang-orang ini kerana pada mereka ini adalah perkara yang betul untuk dilakukan, walaupun pada masa yang tidak sesuai. Sudah tentu sesetengah orang tidak hanya bercakap dan bercakap tetapi untuk mengotakan apa yang dikata dan melakukan sesuatu untuk membantu orang-orang ini sementara beberapa orang yang pada mulanya agak lantang, kini dilihat sebagai menutup mulut mereka kerana ia kini kelihatan seolah-olah membantu Rohingya adalah tidak betul seperti yang perlu dilakukan oleh penyokong politik mereka sendiri. Dalam tempoh ketidakstabilan politik di negara kita, kerajaan seolah-olah menjadi ragu-ragu dalam tindakan mereka, dengan sesetengah pihak mahu membantu manakala sesetengah pihak masih mencari penyelesaian manakala mereka yang cuba untuk berlindung hari demi hari.

Walaupun tanpa Rohingya, kita sudah mempunyai banyak pendatang ke negara ini dan perkara yang lucu adalah bahawa beberapa orang-orang yang menentang pelarian ini adalah keturunan orang-orang pendatang sendiri, sama ada untuk melepaskan diri dari penganiayaan tanah ibunda mereka atau hanya sekadar atas sebab-sebab ekonomi. Ia benar-benar lucu apabila mendengar mereka bercakap tentang bagaimana mereka sendiri sudah bersedia untuk berhijrah jika mereka merasakan bahawa negara ini tidak lagi stabil dan tidak lagi boleh memberi keselamatan untuk mereka atau harta benda mereka.

Apa yang menarik ialah akhirnya mendengar bahawa kerajaan Turki mempunyai ikrar untuk membantu orang-orang ini dan memberikan bantuan kemanusiaan dan ia memerlukan sebuah negara yang pada asasnya terbentuk daripada keturunan salah satu orang penghijrah agung sendiri untuk menunjukkan apa yang negara seperti Malaysia, Thailand dan Indonesia kekurangan, iaitu keberanian moral untuk melakukan apa yang betul dan meletakkan sebab-sebab politik dan ekonomi lebih dari umat manusia.

"Kita mesti memaksa kerajaan untuk menghentikan penghijrahan burung. Kita mesti menembak semua burung, kerahkan semua tentera kita ... dan paksa burung daripada pindah dan hanya tinggal di mana asal mereka berada." ~ Vladimir Zhirinovsky.

Penafian: Semua imej adalah untuk tujuan ilustrasi sahaja dan penulis blog ini tidak menuntut apa-apa hak cipta untuk imej yang diterbitkan dan dia hanya menggunakan imej yang didapati umum di internet ( kecuali dinyatakan ) . Pengarang blog juga ingin menyatakan bahawa semua pendapatdipaparkan di blog ini adalah semata-mata dari beliau sendiri beliau dan tidak dibayar oleh mana-mana parti politik.

No comments:

Post a Comment